søndag

Letten fra Fælleden


(billede lånt fra dinby.dk)
Da jeg ledte efter den efterhånden gamle nyhedshistorie om den hjemløse i skraldehuset på Amager Fælled, faldt jeg over en fantastisk opfølgningshistorie fra Amager Bladet på den gode hjemmeside dinby.dk, og jeg må indrømme at jeg fik en klump i halsen af den fine historie:
Til Amager Bladet fortæller Thomas Sørensen fra Hjemløseenheden om Letten som forskrækkede ammunitionsrydderne. Manden havde på det tidspunkt boet to et halvt år i en hytte bygget af skrald og bød socialarbejderne på fyldte chokolader og sodavand og kaffe, da de kom forbi for at snakke med ham!
Manden viste sig at være uddannet dyrlæge og havde gennem de sidste 7 år rejst Skandinavien rundt og boet i skove og øde områder. Hver dag løb han 10 km og svømmede i søerne på Fælleden, og en gang om ugen tog han til Hovedbiblioteket for at læse aviser og lære lidt dansk -han havde svært ved at forstå situationen, men endte med at følge med til et herberg og er nu genforenet med sin familie i Letland, som han ikke havde haft kontakt med gennem de 7 år.
Thomas Sørensen slutter med at sige “Det er en af de mest fantastiske personer, jeg har mødt i mit arbejde.”
Læs hele historien her.

/Mette 

3 kommentarer:

louise sagde ...

Det er da nærmest ærgerligt at han blev genforenet, ville gerne have fået mig en sludder med ham!

larsgreir sagde ...

Er der nogen her som er gamle amagerkanere, og som kender historien om sigøjnerpladsen på amager fælled? Jeg har hørt, at for 25 år siden (?) stillede kommunen en stor plads til rådighed for sigøjnernes vogne, hvor de kunne få rent vand og aflevere deres skrald. Noget anderledes tilgang til sigøjnere end vore dages skræmmebilleder.
Lars

louise sagde ...

nej jeg har ikke hørt om det, men det er da ret interessant! det kunne være man skulle grave lidt i den historie... Plads er der i hvert fald masser af på fælleden!