mandag

Spøgelseshuset bag Amager Centret










Spøgelseshuse hører normalt de mørke forstæder og skumle skovbryn til. Men på Amager har vi et vaskeægte spøgelseshus midt i byen. Jeg har længe været fascineret af denne mystiske sorte bygning, der ligger bag Amager Centret på hjørnet af Reberbanegade og Oliebladsgade. Den står og ser så forladt og hemmelighedsfuld ud. Hvad gemmer den på? Hvad har der været indeni? Hvordan ser den ud indeni? Bevæbnet med disse spørgsmål besluttede jeg forleden at tage mod til mig og foretage en ekspedition ind i bygningen. Mit første forsøg med urban exploration. Det endte desværre hurtigt. Der var fri adgang til et særdeles uhumsk toilet i stueetagen. Men den eneste rigtig indgang er solidt spærret af.

Bygningen bærer med den anarkistiske grafitti præg af, at andre har haft mere held/mere mod/bedre boltsakse end mig. Jeg tog hjem igen og fortsatte missionen på Google. Her viste det sig ganske rigtigt, at autonome besatte bygningen i kølvandet på rydningen af Ungdomshuset. De omdøbte den til det aldeles passende navn ’Sorte Borg’, men de blev hurtigt smidt ud igen. Google kunne også fortælle at bygningen er fra 1937, og husede før i tiden et bankarkiv... hvilket forklarer manglen på vinduer.

Københavns Kommunes byplanlæggere har givet bygningen lutter bundkarakterer for arkitektonisk udtryk og bevaringsværdighed. Jeg synes nu faktisk, at der er noget fedt over dens rå forfald. Og der er nogen, der ser potentiale i det sorte spøgelseshus. I hvert fald er der planer om at etablere kunstnerboliger i huset. Men jeg håber det får lov til at stå og være mystisk lidt endnu.

Kender I andre spøgelsesbygninger på Amager, som man kan gå på opdagelse i?

/Vibeke

14 kommentarer:

lotte sagde ...

jeg går forbi denne bygning hver dag, og du har fuldkommen ret den er ret uhyggelig men men har alligevel egentlig lyst til at se hvad der er inden i

Anonym sagde ...

Så vidt jeg ved, blev bygningen lukket, efter en stor altan på bagvæggen (den uden vinduer) faldt ned på børnehavens legeplads. Det var vistnok (heldigvis) i en weekend.

Jeg så ofte folk på taget sidste sommer. Pludselig gik det hurtigt med grafitti og smadrede ruder. I efteråret kom der nogle arbejdere, som tømte bygningen for indhold, og satte plader for alle vinduer og døre.

Anonym sagde ...

Her er noget om det. Det skulle undre mig om det ikke også er nævnt i et par aviser: http://www.sbi.dk/byggeteknik/konstruktioner/murverk/kontrol-af-skalmure-og-hule-mure-forbundet-med-metalbindere/risiko-for-nedstyrtning-af-skalmure

Dennis sagde ...

Det er en af mine yndlingsbygninger i København, kunne have været et godt ungdomshus

mette sagde ...

Det var vidst planen at spøgelseshuset skulle omdannes til atelier til kunstnere som en del af byfornyelsen, men projektet blev vidst sparet væk :(

Jørgen sagde ...

Bygningen ejes af et entreprenørfirma ved navn Øens Murerfirma A/S som har dette websted: http://www.oensmurer.dk/default.asp
Hvad firmaet har tænkt sig med bygningen må guderne vide, men det er sandt for dyden da på tide at gøre noget ved den. Eller rive den ned.

Louise sagde ...

Områdefornyelsen i Øresundvejkvarteret forsøgte at få fat i bygningen til kunstnerboliger hvor kunstnere der fx skulle spille i operahuset kunne overnatte, øve osv. Efterfølgende forsøgte de at få brugt bygningen til en kreative erhverv fx pladestudier, øvelokaler osv. Men bygningen var ikke til salg! Den skal vidst i stedet bruges til lager-hotel - et sted hvor folk (uden kældre (?!)) kan opbevare deres ragelse.. K e d e l i g t

Vibeke sagde ...

Spændende nye oplysninger, der kommer frem her! Det kunne nemlig have været en oplagt location til et nyt ungdomshus... men sådan skulle det ikke være.

Girls On Beads/Loppe-Bloggen sagde ...

Det er også en bygning jeg de sidste par år har boet tæt op af og jeg er rigtig vild med den! Hvor er dette en fed blog og skægt at høre om andres holdning til det kære spøgelseshus!

2300 Happiiiness sagde ...

Fantastisk at læse lidt mere om spøgelseshuset, jeg har efterhånden boet nær det i mange år og tænker hvergang jeg går forbi det - hvad er det for et sted! Så rigtig rart at læse lidt mere om stedet og hvilke planer der evt. er med stedet.

Anonym sagde ...

om bloggen er død ved jeg ikke, men nu faldt jeg tilfældigt over siden, har boet klos op af bygningen i 15 år og kan oplyse at den i tidernes morgen var et lager for danske bank (det var dog før jeg flyttede ind ved siden af i 93)

POP TART sagde ...

lidt døde er vi, men vi vil så gerne blive ved - så tak for kommentar og interesse!

Anonym sagde ...

Nu er det selvfølgelig snart en del tid siden, at der sidst er kommenteret noget, men ville lige nævne, at en kammerat og jeg var inde og kigge - og så var der vel heller ikke mere specielt end som sådan. Der er steder der er mere interessante (ikke at jeg har fundet nogle på Amager endnu, selvom jeg bor her).

Anonym sagde ...

Flot udsigt fra toppen ellers ikke andet end hjemløse og folk med graffitidåser :)