mandag

Vennelyst

Endnu en Amager am See-blogger melder sig til tjeneste! Mit navn er Vibeke, jeg har tilbragt 21 år i Århus og 7 år på øen, som jeg blev rådet på det kraftigste til at styre uden om, da jeg var ung grønskolling i København. Og jeg elsker det! Jeg elsker Amagers blanding af arbejderkultur, DDR-agtige æstetik, upcomingness og ikke mindst: ærlighed. Hvor finder man ellers en bydel, der tør kalde en hovedfærdselsåre for Lossepladsvej?

Jeg vil starte med at bygge videre på kolonihavetemaet, som Louise begyndte i (på?) Nokken. Vi vælter os jo nærmest i haveforeninger på Amager. Forleden tog jeg kameraet med på opdagelse i den ældste af dem.

Vennelyst fra 1892 er et gedigent stykke kulturhistorie, og en tur herud til spydspidsen af Amager (ud mod voldene og Christiania)kan varmt anbefales! Vennelyst er fra 1892, da kolonihavekulturen var helt ny i Danmark. Efter loddernes størrelse at dømme, var datidens kolonihaveejere ikke specielt magelige. Mange af grundene er ikke meget større end en mindre personbil, og nogle af husene er i legehusformat. Fx huset ”Søtter”, som vitterligt lever op til sit navn:













Der er mange kuriøse indslag at finde langs de smalle stier. Haveforeningens stolte flagskib er Kuppelhuset, som blev opført i 1902 af ”rugbrødsbager Johan Peter Nielsen, som havde en levende interesse for østerlandsk byggestil”, som et skilt foran huset oplyser.














































Men tjek også lige denne kolonihave-drøm i blåt, hvor man mødes af en creepy dukke ved indgangen:















































Velfærdsminde:






Ventetiden på en kolonihave i Vennelyst skulle i øvrigt være i omegnen af de 25 år. Så meget for DEN drøm.

1 kommentar: