tirsdag

En æra er slut















Heraklit sagde, at man ikke kan stige ned i den samme flod to gange. Omtrent sådan har jeg det også om Amager. Ikke mindst Amagerbrogade har det med af skifte udseende fra gang til gang, når jeg er der, lidt ligesom en kamæleon. Jeg bor på ud for et bestemt lille stykke af Amagerbrogade, og den ene dag er der dukket en ny cykelforhandler op, den næste (endnu) en skrammelbutik med alskens mærkelige varer, hvorefter en cykelbutik mere ser dagens lys. Men næste gang jeg befinder mig på det relativt korte stykke Amagerbrogade, så er den ene eller begge cykelbutikker væk igen. Til gengæld er der dukket en isbutik op i stedet for.

Men det er én af de ting, jeg så godt kan lide ved Amager. At den hele tiden fornyer sig, skifter ham og bevæger sig i nye retninger. Man keder sig aldrig på Amager. Og fornyelse er godt!

Dog er det med blandede følelser, jeg cykler forbi Københavns Universitet Amager, bedre kendt som KUA, i disse dag. Her slog jeg en gang mine folder. Nu har der jo efterhånden i flere år ligget fine, nye bygninger til at huse den humanistiske forskning, men ved siden af ligger stadig det gamle KUA. Du kender dem garanteret, de gode gamle 70er-bygninger - grimme som bare fa..., men for dem som har læst der, fyldt med nostalgi og historier om den gang, hvor fakultetet var præget af kommunistiske idéer og man måtte ryge til forelæsningerne (det var dog før min tid). Og nu er de OGSÅ ved at forandre sig, for de skal rives ned. Det sker faktisk allerede nu, mens du sidder og læser det her indlæg.

Så endnu gang skifter kamæleonen farve, og Amager er ikke en ø, men en flod, som har forandret sig næste gang du træder ud i den.

/Natascha.

Ingen kommentarer: